Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores DNA

Skolens kerneopgave:
På Firehøjeskolen holder vi fokus på vores kerneopgave som er er:

Børnenes læring, trivsel og dannelse

Vi uddanner børn og unge til "det gode liv":
På Firehøjeskolen og i Firehøje Børnehave er alle vores medarbejdere uddannet i HSO. HSO er en tværfaglig uddannelse, der bygger på den svenske professor Per-Olof Wikströms forskning. Gennem 30 år har han undersøgt og afdækket fire faktorer, der har vist sig nærmest at kunne forudsige, hvilke børn og unge det kommer til at gå godt eller skift for i livet.



De fire faktorer: 

  • Moral og dannelse
  • Gode Relationer (et livsvilkår)
  • Selvkontrol (skal trænes inden barnet fylder 7 år)
  • Positivt Miljø 

Derfor står vi nu med en uvurdérlig viden og ”nøgle” til, hvordan vi med sikkerhed kan arbejde målrettet mod, at vores børn og unge gennem opvæksten og den afgørende dannelse af personlighed får de kompetencer og egenskaber med sig, som gør dem robuste og kompetente til ”det gode liv”.

Grundlæggende handler det om, at børnene med stor sandsynlighed vil få en god udvikling, hvis det pædagogiske personale og forældre gennem hele opvæksten kan samarbejde om børnenes opdragelse og udvikling via de fire faktorer. 

På Firehøjeskolen er vi derfor bevidste om: 

  • Dette kan ikke lykkes af én part alene - derfor målretter vi indsatsen primært i et tæt samarbejde med forældrene, og andre voksne fra lokalområdet må gerne være med. 
  • Alle skal påtage sig en del af opgaven for at vi sammen lykkes med børnene.
  • Hjernens ”grammatik” hos børn – hvordan virker den og hvordan ringer vi den op ?
  • Børns hjerner kan ikke udvikles hvis ”trusselssystemet” er i højt gear
    • Alle kræfter hos barnet vil så bruges på ”overlevelse”
    • Kreative tanker forsvinder – primitive tanker vil så tage over (hjernen lukker af til fornuften)
  • Nærvær/god relation er et livsvilkår – og meget vigtigt
  • Nogen gange må vi neutralisere en uhensigtsmæssig hændelse for at bringe barnet tilbage i god udvikling


Hvad kan vi selv gøre?
Vi kan ønske meget af andre – men det er udenfor vores kontrol, hvorfor vi sætter fokus på det, vi hver især kan bidrage med til fællesskabet/den fælles løsning til gavn for børnene. Det betyder:

  • Vi vender udfordringer og problemer om 🡪 arbejder i stedet struktureret frem mod den ønskede tilstand
  • Vi træner ”barnets motorvej” ud til frontal-lapperne i hjernen
    • Herved lærer barnet selvkontrol
    • Jo højere tempo 🡪 jo mindre træning af selvkontrol (hjernen lukker af)
  • Træne barnets tankemønster/oplevelser, så det jævnligt påvirkes af hjernens ”beroligende system”, der udvikler hensigtsmæssig adfærd via:
    • Positive tanker/følelser som glæde, lykke og overskud
    • Kun få oplevelser med hjernens ”trusselssystem”, der giver negative tanker/følelser som:
      • Angst, frygt, kamp, flugt
      • Vrede for ikke at slå til/være god nok

Hvad kræver det af de voksne?


Træning  væk fra trusselssystemet kræver af de voksne:

  • Varme, rolige hænder – træning i tryghed og ro 🡪 på vej mod ”Beroligende system”
  • Træning af barnet mest i det ”beroligende system”
  • Træning af barnet i selvkontrol og kunne udsætte behov
  • Nogen gange må vi neutralisere en uhensigtsmæssig hændelse for at bringe barnet tilbage i god udvikling

 

Fundamentet:
Når vi på Firehøjeskolen holder fokus på kerneopgaven og samtidig målretter skolens indsats hen mod ”det gode liv” for børnene, sker det med afsæt i skolens fundament – visionen og ”værdierne i praksis”:

Vores vision:


Det er vores vision, at være et attraktivt skolevalg. Firehøjeskolen fire værdier: nærvær, dialog, faglighed og livsmod er skolens synlige pejlemærker, som bliver tydelige i vores praksis.

For os betyder nærvær, at vi bevidst og kontinuerligt arbejder med at:

  • alle skal føle sig set, hørt, anerkendt og respekteret
  • alle oplever medansvar for at fremme et inkluderende fællesskab
  • alle føler sig som en værdifuld del af fællesskabet
  • der altid er tid til det enkelte barn og forældre
     

I dialogen er det den:

  • gode relation, der bærer samarbejdet
  • korte responstid og rettidige handling, der gør at vi handler, når det er nødvendigt og vi sikrer at alle perspektiver bliver hørt
     

Fagligheden styrkes ved at:

  • alle børn deltager aktivt i undervisningen
  • fagpersonerne sætter ambitiøse og realistiske mål, der udfordrer alle elever på bedst mulig vis
  • forældre involveres i skoledagen og der kommunikeres mellem skole og hjem
  • vi samarbejder på tværs af faggrupper, afdelinger, årgange, med forældre og lokalsamfundet for at alle børn og unges faglige udbytte
     

Livsmod er mod til og appetit på livet. Vi har altid fokus på at alle børn:

  • understøttes i at tro på egne evner
  • er en del af et fællesskab, der giver den enkelte styrke
  • oplever den glæde og lyst der skal til for at kunne lære
  • bruger hinandens ressourcer og forskelligheder positivt i hverdagen