HSO

På Firehøjeskolen arbejder vi alle med udgangspunkt i HSO - Hvem Styrer Orkestret.

HSO er en tværfaglig uddannelse, der er udviklet af Vejle Kommunes SSP-team. Formålet med uddannelsen er at give fagprofessionelle en helhedsorienteret tilgang til den generelle forebyggelse mod blandt andet mistrivsel og fravær. Uddannelsen bygger på den svenske professor Per-Olaf Wikströms teori om situationsbestemt handling.

I Vejle Kommune har over 500 fagprofessionelle gennemført uddannelsen, hvilket giver en stor fælles viden om, hvordan vi går i samme retning og forebygger, at nogle børn havner uden for normalsamfundet.

På Firehøjeskolen har alle vores medarbejdere gennemført den tværfaglige uddannelse. Vi har derfor en fælles forståelsesramme og tilgang i vores arbejde med eleverne. At vi alle arbejder med udgangspunkt i HSO betyder, vi bedre kan understøtte børnenes læring, trivsel og dannelse. Det kan vi virkelig mærke effekten af på alle vores elever - og særligt de elever, der har brug for lidt ekstra.

Eleverne på Firehøjeskolen er helt med på, hvad HSO er og arbejder med det på forskellig vis afhængig af, hvilken årgang de går på. I et samarbejde med forældrene lærer vi vores børn og unge om selvkontrol, moral og dannelse, gode relationer og positivt miljø. Disse grundprincipper ved vi har betydning for ’det gode liv’, som vi ønsker at give alle vores børn og unge nøglen til. Du kan læse mere om HSO her.

Vejle Kommunes SSP-leder, Helle Midskov Brynaa, vandt den Kriminalpræventive Pris 2020 for sit arbejde med HSO-uddannelsen, efter at være blevet indstillet af Firehøjeskolens skoleleder.

Her kan du se en film, der går mere i dybden med, hvordan vi arbejder med HSO her på skolen.

Her kan du se den film, som Det Kriminalpræventive Råd lavede om HSO på Firehøjeskolen