Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores DNA


 

På Firehøjeskolen er vores kerneopgave at fremme børnenes læring, trivsel og dannelse, og det arbejder vi hver dag målrettet for at lykkes med. Derfor har vi i samarbejde med skolebestyrelsen formuleret, hvordan vi løser kerneopgaven med afsæt i den fælles faglighed og den fælles viden, vi har opnået gennem HSO-uddannelsen.

Vi uddanner børn og unge til "det gode liv"
På Firehøjeskolen er vores praksis bundet op på anerkendt forskning, så vi ved, at det vi gør virker. Vi arbejder alle med udgangspunkt i HSO - Hvem Styrer Orkestret, der er en tværfaglig uddannelse, som klæder fagprofessionelle på til blandt andet at forebygge mistrivsel og fravær. Uddannelsen bygger på den svenske professor Per-Olof Wikströms forskning om kriminalitetsforebyggelse, der har undersøgt, hvorfor 96 % af befolkningen ikke ender i kriminalitet. 

Vi har derfor fokus på de fire faktorer, som den svenske professor Per-Olof Wikström har udpeget til at have afgørende betydning for, hvordan man kommer til at klare sig i livet.

  • Positivt Miljø
  • Selvkontrol
  • Gode Relationer
  • Moral og dannelse

 

Med denne viden i vores værktøjskasse, kan vi nu arbejde målrettet mod, at alle vores børn og unge får de kompetencer og egenskaber med sig, der gør dem robuste og kompetente til "det gode liv". Hvis du vil læse mere om vores arbejde med HSO, kan du klikke her.

Vores fundamentet:

Når vi på Firehøjeskolen holder fokus på kerneopgaven og samtidig målretter skolens indsats hen mod at give alle vores børn og unge nøglen til "det gode liv", sker det med afsæt i skolens fundament: vores vision og værdier i praksis:

Vores Vision:

  • Være del af et stærkt og godt fællesskab
  • Alle børn skal Lære mest muligt
  • Alle skal blive den bedste udgave af sig selv og klar til fremtiden
  • Vi har fokus på dannelse
  • Vi spiller aktivt sammen med lokalsamfundet
  • Altid at være det bedste skolevalg

 

Vores værdier i praksis:

  • Udnytter hinandens ressourcer og forskelligheder
  • Glæde og lyst til at lære
  • Fællesskab giver styrke
  • Tro på egne evner
  • Livsmod - mod og appetit på livet
  • Et godt samarbejde har afgørende betydning for det faglige udbytte
  • Forældre involveres aktivt
  • Fagpersonerne sætter realistiske mål, der udfordrer den enkelte elev
  • Børnene deltager aktivt
  • Faglighed - børnene skal blive så dygtige, de kan
  • Gode relationer er afgørende
  • Kort responstid
  • Rettidig handling
  • Dialog - foregår i en god tone
  • Tid til det enkelte barn og forældre
  • Værdifuld del af fællesskabet
  • Medansvar for at fremme et inkluderende fællesskab
  • Alle skal føle sig set, hørt, anerkendt og respekteret
  • Nærvær - vi har omsorg for hinanden